Sunday, January 4, 2015

Etsy

Hearts from my book Slingers Haken




















Misschien heb je zelf een Etsy-winkel of misschien heb je er niks van gemerkt, maar sinds 1 januari 2015 is er een wijziging geweest in de EU-regels met betrekking tot de verkoop van digitale diensten (lees meer hier). Heel kort gezegd betekent dat dat het verkopen van digitale diensten binnen de Europese Unie alleen mogelijk is als je op twee manieren kunt aantonen waar jouw koper in de EU woonachtig is. Vervolgens moet je de BTW niet zoals voorheen in Nederland afdragen, maar in het land waar de koper woont.
Het verkopen van haakpatronen valt onder zo'n digitale dienst, en jammer genoeg heeft Etsy niet tijdig genoeg geregeld dat op twee manieren vast te stellen is waar een koper van een haakpatroon woont. Daarbij betekent deze wijziging een enorme toename van administratieve lasten voor verkopers van haakpatronen. Het heeft er toe geleid dat veel mensen hun Etsy-winkel tijdelijk gesloten hebben tot er een oplossing komt voor dit probleem. Heel jammer, want het lijkt er op dat een regeling die eigenlijk vooral bedoeld was voor grote bedrijven als Amazon en Apple nu juist de kleinere ondernemers treft die meer hobbymatig bezig zijn. Overigens heeft Ravelry wel op tijd maatregelen genomen. Zij hebben geregeld dat er namens de verkoper BTW wordt afgedragen in het juiste land. Daarover kun je hier meer lezen. De vraag die echter nog onduidelijk is, is of dit ook geldt voor mensen zoals ik die als ondernemer zijn aangemerkt. Kortom, het is lastige materie. Mocht je er vragen over hebben, stel ze dan hieronder. Ik kan je ook niet alles vertellen, maar ik heb inmiddels zoveel gelezen dat ik je misschien een beetje op weg kan helpen.
Ik heb ook de verkoop van mijn haakpatronen stopgezet en in plaats daarvan verkoop ik nu kant-en-klare producten. Ook dat is leuk om te doen natuurlijk! De hartjes hierboven haakte ik aan de hand van een patroon uit mijn eigen boekje. De hartjes vind je in mijn Etsy-winkel (klik hier), het patroon in mijn boekje Slingers Haken (klik hier). Ik wens jullie allemaal een fijne zondag!

Perhaps you have an Etsy-shop or maybe you haven't noticed it at all, but since January 1st there's been a huge change in EU-rules on the sale of digital items (read more here). In short it means that if you sell digital items within the European Union you need to prove in two ways where your buyer lives in the EU. Before January 1st you had to pay VAT in your own country, but as from now you need to pay VAT in the country where the buyer lives.
Selling crochet patterns is a digital service, and unfortunately Etsy didn't make it possible in time to see where a buyer of a crochet pattern lives. Besides that the new rules mean a huge amount of extra administrative work for Etsy-sellers. Therefore a lot of people closed there Etsy-shop for the time being untill there is a solution for this problem. It's really sad, because it seems like these rules were meant to be for huge firms like Amazon and Apple, but they have an enormous effect on small retailers that sell more as a hobby. By the way, Ravelry did make very good arrangements in time. They arranged that VAT is handed over to the authorities in the right country on behalf of the seller. You can read more about what they did here. The only thing that's still unclear is whether this is also available for people like me that are an official business. So if you have any questions about this, ask them by leaving a comment on this blog post. I don't know everything about it, but I've read so much about it in the past few days that I might be able to help.
I've also stopped selling crochet patterns and instead I sell handmade items now. That's fun to do too ofcourse! I crocheted the hearts above from the pattern of my book Slingers Haken (available only in Dutch here). The hearts are available in my Etsy-shop (click here). I wish you all a very fun Sunday!

12 comments:

  1. Wat ontzettend fijn dat je er een blog over hebt geschreven Annemarie! Ik heb 31 december jl. mijn shop ook gesloten hierom. Erg balen is dit. Hopelijk gaat Etsy er snel mee aan de slag! Fijne zondag nog! Xx

    ReplyDelete
  2. He Ester, wat jammer! Heb je geen Ravelry-shop? Dat is voor jou echt een oplossing denk ik. X

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja hoor, die heb ik ook! Al weet ik niet precies hoe de verkoop van patronen gaat. Ik verwijs nu alles naar mijn Etsyshop. Misschien kun jij me helpen? X

      Delete
  3. Wat een gedoe zeg! Heel jammer voor veel kleine ondernemers!

    ReplyDelete
  4. Fijn dat je er over schrijft in je blog!
    Ik zou net dit jaar eens driftig met Etsy in zee gaan, maar wacht dus nog maar even.
    In mijn blog verwijs ik op dit moment naar Mijn Winkeltje en verkoop dus momenteel alleen in Nederland.
    Jammer dat het zo moet ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Aly, ik denk dat dat inderdaad verstandig is. Ravelry is trouwens wel echt een goede oplossing voor het probleem lijkt het. Misschien dat je dat eens kunt overwegen.

      Delete
  5. Bedankt voor je blogbericht!

    Ik heb niet eens een internetwinkel een verkoop (een naai patroon) alleen via mijn blog. Ik vroeg mij af, of ik wel BTW aan an andere landen moet betalen, als ik in Nederland wegen de kleinondernemer-regeling en heel geringe inkomsten geen BTW moet betalen. Of of ik de BTW van de andere landen dan kan terugvragen, als ik beneden een bepaalde bedrag blijf....alles heel lastig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Andrea, dat is inderdaad heel ingewikkeld. Het is misschien goed om dit eens aan een accountant te vragen. Vooralsnog is het het meest overzichtelijk om alleen in Nederland of buiten de EU te verkopen.

      Delete
  6. Wat een gedoe voor jullie zeg. Wederom is het zo dat de kleine lijden onder de groten dus. Hopelijk komt er een betere oplossing.

    ReplyDelete
  7. Hi! Visit my blog there you can find a present for you....
    http://30ypunto.blogspot.com.es/2015/01/tag-sugerencias.html

    I love your blog. It is a inspiration for me.

    ReplyDelete
  8. Dit is een mooi voorbeeld van slecht werk in Europees verband: ze bedenken een oplossing voor een groot probleem gericht op de grote bedrijven met grote inkomsten. Met de oplossing creërt men in Europees verband een giga probleem voor de super kleine ondernemingen (hebben ze misschien niet eens vooraf voorzien of over nagedacht). Jammer dat je daardoor jouw Etsy-shop moest stoppen. En met jouw vele anderen.
    Goed dat jij ons op deze wijziging wijst. Zo kan iedereen die bijv. haakpatronen verkoopt hier rekening mee houden. Ik had hier ng niet eerder van gehoord.

    Groetjes, Margaret

    ReplyDelete
  9. Ik heb de afgelopen week 3x met de belastingdienst en de KvK aan de lijn gehangen. Vooralsnog is het zo als je NIET als ondernemer bent aangemeld bij de KvK en een vrijstelling hebt gekregen (via opgaaf startende) via de belastingdienst is er niks aan de hand. Onder de omzet van 7000 euro tel je niet mee als ondernemer voor de KvK en kun je ook nog vrijstelling voor afdragen BTW krijgen via de kleine ondernemersregeling. Ik ben er ook druk mee bezig :)

    ReplyDelete